Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Værdigrundlag

Nærvær, omsorg og rummelighed

  • Nærvær og omsorg som vi udtrykker ved at: have opmærksomhed på det enkelte barn så det bliver set, hørt, forstået og taget alvorligt.
     
  • Rummelighed ved at give plads til forskellighed for alle i huset.
     
  • At barnet lærer sine behov at kende, og er i stand til at give, modtage og være i kontakt med sine følelser og udvise empati for andre.

Værdierne skal kendetegne vores institution. De skal gøre os tydeligere og hjælpe os til at tage beslutninger i hverdagen i forhold til kerneopgaven.

Det er vigtigt at jeres børn kan mærke nærvær og omsorg fra de voksne de er omgivet af. Vi prioriterer tæt voksen kontakt og samspil.  Vi har et særligt fokus på at vi hører og ser børnene, deres hensigter og perspektiver.

Vi viser jeres børn nærvær gennem hele dagen i mange forskellige situationer, leg, pusle, trøster mm. Vi er nærværende og giver omsorg i det omfang barnet har behov for det. Vi viser omsorg for alle børn, også dem der ikke selv beder om det eller kalder på det. Vi viser omsorg for børn på tværs af stuerne, så de føler sig trygge i hele huset og får kendskab til de fleste voksne. 

Vi viser nærvær ved at vente på Jeres børns initiativer og giver dem plads til at lege inden for deres nærmeste udviklingszone og udforske deres egne ideer og kreativitet.

Vi er autentiske - de kan mærke vi vil dem, at de er værdifulde som dem de er. 

Vi viser omsorg ved at anerkende børnenes følelser og hjælpe dem med at få sat ord på.  Vi viser at vi tror på dem og guider dem med venlige toner.

Vores ansvar som professionel er at være nysgerrige på relationen. Børn er forskellige, når vi møder dem i deres behov, giver det dem bedre betingelser for at kunne være i det. Når vi er rummelig, forplanter det sig i de andre børn. 

Alle følelser og behov er legitime – vi italesætter det over for børn og forældre. Det er ok at være som man er. Vi sætter ord på børnenes handlinger, så børnene får øje på hinanden i fællesskabet og hinandens ideer. Vi sætter ord på børnenes følelser og frustrationer, så de selv får ord for dem, men også for at børnene lærer at give plads til hinanden og hjælpe hinanden. Både når det lykkes eller er svært.