Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Vuggestuen

Vuggestuen

Velkommen!
Vi er altid glade for at kunne byde nye børn og forældre velkommen i Katrinebjergparkens Vuggestue.

Når I som familie skal starte i vuggestuen, er det vigtigt, at I føler jer godt modtaget. Derfor synes vi, at det er bedst, at I kommer på besøg, inden I beslutter jer for at sige ja tak til pladsen. Vi viser gerne institutionen frem for interesserede og fortæller om hvilke pædagogiske tanker, vi gør os. Du er altid velkommen til at kontakte os.  

 

Om os 

Katrinebjergparkens vuggestue er én ud af de 30 selvejende dagtilbud i Århus Kommune. Vores dagtilbud består kun af vores egen vuggestue og vi har derfor vores egen leder, budget, virksomhedsplan m.m.

Vores status som selvejende har desuden en særlig betydning for forældrebestyrelsens arbejde, læs mere herom under afsnittet om forældrebestyrelse

At være forældre i en selvejende daginstitution indebærer at forældreinddragelsen er en naturlig del af hverdagen. Selveje er en styreform, der i daglig praksis giver forældrene mulighed for at gøre sine synspunkter gældende, hvis man ønsker det.

Vuggestuen er normeret til 36børn i alderen fra cirka 6 måneder til 3 år.
Vuggestuen er delt op i 3 stuer og har fået nye navne ved årsskiftet 2024. Stuerne hedder Billerne, Larverne og græshopperne. Græshopperne er der hvor de ældste børn samles inden de skal i børnehave. 

Vi er i alt 13 ansatte i huset, på hver stue er der ansat to uddannede pædagoger og to medhjælpere. Lederen er tilknyttet Græshoppestuen og dækker vikartimer i hele huset. Herudover har vi ansat en køkkenleder, der står for vores kostordning.

Læs mere i vores profilbog herunder.

Forældresamarbejdet.

Det er vigtigt at I som forældre føler jer velkommen i vuggestuen og kan mærke at vi vil jer. At I som forældre mærker at vi ser jeres barn og vi har tid til at tage imod jer i vuggestuen. Vi ser både forældre og børn som betydningsfulde medspiller i de tilrettelagte pædagogiske læringsmiljøer og børns generelle udvikling.

Forældrene er de vigtigste personer i barnets liv. Derfor er vi optaget af at bidrage til et godt samarbejde og vi har forventninger til jer forældre om det samme. Det er et fælles ansvar at støtte jeres barn i dets udvikling. 

I forældresamarbejdet fokuserer vi på en anerkender dialog, som kendetegnes ved at være gensidig og respektfuld. Vi bidrager til et ærligt, åbent, humoristisk og tillidsfuldt samarbejde. 

Vi anerkender, at forældre har forskellige ressourcer og forskellige behov. Vi møder jer derfor også forskelligt. Vi møder jer med forståelse af, at I vil jeres barn det bedste og I er dem der kender jeres barn bedst. Vi bruger tid på at tune os ind, møde jer forældre hvor I er og det behov I har. Forhåbentligt skaber det grobund for tryghed, forudsigelighed og rummelighed i forældresamarbejdet.

Vores samarbejde starter allerede inden jeres barn starter i vuggestuen og afsluttes først når jeres barn skal videre i børnehave. 

Forældresamarbejdet ses bredt og foregår i hente/bringe situationer, forældremøder, forældresamtaler sociale arrangementer. Samarbejdet med jer forældre omhandler barnets trivsel, læring, dannelse og udvikling. Vi foretager løbende vurderinger af barnets aktuelle udvikling.

Vi mener at forældrenes kendskab til barnet er afgørende viden for os fag professionelle omsorgspersoner. Vi tænker at vi sammen har de bedste forudsætninger for at støtte barnets udvikling. Som pædagoger er vi med til at skabe bro ml. jeres barns verdner. Mellem hjem og vuggestue. Fx gennem små fortællinger fra hverdagen, som giver perspektiver ind i jeres barns vuggestueliv. 

Vi har fokus på at I forældre oplever at jeres barn bliver set.  At der er skabt et tillidsfuldt rum, hvor vi sammen kan reflektere sammen om jeres barn. Hvad oplever i?

Vi værdsætter dialog om stort og småt og vi er afhængig af jer forældres perspektiver for at sikre vi ikke overser noget. Når vi oplever et barn der har særlige behov, har vi mulighed for at trække på PPR (pædagogisk psykologisk rådgivning), hvor vi kan få sparring og redskaber. Her bliver forældre altid inddraget.

Afleveringssituationer er meget forskellige. Børn og forældre håndterer afleveringer forskelligt og reagere forskelligt. Vi hjælper med de svære afleveringer og forsøger gennem positiv ledelse at guide både barn og forælder. Når vi gør dette, er det ikke for at være bedreviden eller smart i en fart. Vi er fuldt bevidst om at forældre har flere følelser i klemme end vi har som fag professionelle, når jeres barn bliver ked af det. Når vi guider jer omkring positiv ledelse, er det fordi det er sådan vi arbejde omkring jeres børn når vi gerne vil vise dem hvad vi forventer af dem i strukturerede situationer. 

Positiv ledelse handler om at skabe god stemning, tryghed, omsorg og vejlede i ”skal-situationer”, gennem tydelig og synlig ledelse. 

Vi har særlig fokus på;

  • At forældre er vigtige samarbejdspartner

  • At personalet har en tydelig kommunikation til forældrene

  • At vi har en høj prioritering af dialog med forældrene og anerkender at forældrene har forskellige behov og ståsteder. 

Dokumenter

Profilebook English

Shape Created with Sketch.

Profilbog Dansk

Shape Created with Sketch.

Tilsynsrapport

Shape Created with Sketch.